Výstava Dantom Bohema

Výstava | 18. ledna - 14. dubna 2019

Výstava Dantom Bohema představuje akvarely berounského výtvarníka Tomáše Šmejkala a fotografie Daniela Kreissla.

První společná výstava berounských pábitelů, na které každý sám za sebe zobrazuje přírodu cestou klasického akvarelu (Tomáš Šmejkal) či komponované fotografie (Daniel Kreissl), ale na níž také rukou nerozbornou podrobují krajinnné prvky světelně-fotografickým experimentům.

Na první společné výstavě se sešli dva berounští výtvarníci, kteří zatím na své tvůrčí dráze kráčeli samostatně, ale jejich aktuální spojení bylo pro znalce berounské kulturní scény jen otázkou času… Grafika a malíře Tomáše Šmejkala a fotografického experimentátora Daniela Kreissla lze jistě řadit do kategorie hrabalovských pábitelů. Výstava vypovídá nejen o jejich tvorbě, ale i o životě a zázemí autorů, které jsou pro tuto tvorbu nakonec vícenež klíčové. A odkaz na Bohumila Hrabala, který lze číst mezi řádky i v prostoru mezi jednotlivými vystavenými díly, je také na místě – Bohumil Hrabal se přátelil se Šmejkalem starším, a to do té míry, že jej využil jako předobraz jedné ze svých próz. Oba autoři prezentují nejen svoji samostatnou tvorbu (Tomáš Šmejkal především své realistické akvarely přírodnin a Daniel Kreissl malířsky komponovaná fotografická zátiší), ale leccos naznačí i o tvorbě společné – vyjíždějí totiž často do plenéru a společně experimentují při tvorbě fotografických scenérií, které nejsou jen zachycením okamžiku skrze objektiv fotoaparátu, ale využívají i „malířskou techniku“ dosvětlováním celkové fotografické kompozice.

DANIEL KREISSL (*1974) Od páté třídy základní školy navštěvoval fotografický kroužek a zajímal se o výtvarné umění. Mezi výtvarníky se pohyboval od raných let -jeho otcem je berounský malíř a učitel Jiří Kreissl, dědečkem byl výtvarník Miloslav Hořický. Koncem 80. let ho zaujala tzv. inscenovaná fotografie, kterou se pokoušel napodobovat. 0d roku 1994 Studoval na Institutu tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v 0pavě a začal experimentovat se světlem, expozicí a netradičními technikami. „V 0pavě vyučovaly zásadní osobnosti české fotografie – mezi jinými i pan profesor Birgus, který pořádal skvělé přednášky o světové fotografii a výtvarném umění, nebo Aleš Kuneš, ten se věnuje inscenovaným zátiším, což mě také imponovalo,“ vzpomíná Daniel Kreissl a dodává: „Na škole mě moc nebavil dokument, táhne mě to více k výtvarným realizacím než ke klasické fotografii, sám jsem vyvinul metodu takzvaného parciálního svícení, která spočívá v tom, že exponuji potmě dlouhým časem a osvětluji pouze vybrané objekty nebo části objektů baterkou. Tuto metodu aplikuji i na krajinu, snažím se dosahovat těch neopakovatelných momentů, které snad člověk ani nevidí, a nebo vidět nemůže, protože jsou pro něj skryty v čase, ale přesto se staly. Prostě rad experimentuju se světlem a časem. Hledám to, co není vidět.“ Fotografie Daniela Kreissla byly dosud prezentovány na třech samostatných a několika kolektivních výstavách.

TOMÁŠ ŠMEJKAL (*1967) Talent i rodinnou štafetu výtvarného řemesla převzal po svém otci, který ho také zasvětil do precizní znalosti grafických technik. Po něm také podědil vášnivý vztah k přírodě, k zobrazování květin, hmyzu a přírodnin. Bez formálního výtvarného vzdělání pracoval jako noční hlídač, ale díky dokonalému smyslu pro realistické zobrazování přírody – ať už technikou perokresby, akvarelu, olejomalby, klasickými grafickými technikami nebo jejich vlastními inovacemi – si jeho díla našla cestu do řady interiérů a domácích sbírek. Častým motivem je mu i starý Beroun, jeho zákoutí současná i ta již zmizelá. V závěru 80. let se účastnil několika společných výstav místních výtvarníků v berounské Hvězdě. V roce 2006 měl samostatnou výstavu berounských motivů v galerii v Holandském domě. Jeho „krevní skupinou“ je Rembrandt a netají se tím, že na zakázku vytvořil desítky kopií figur z jeho slavných pláten. V druhé polovině 80. let kreslířsky dokumentoval případy z patologického oddělení nemocnice na pražském Karlově náměstí a výsledky jeho práce pak sloužily v učebnicích pro studující mediky nebo jako dokumentace kriminalistických spisů. V roce svých 50. narozenin uspořádal retrospektivní výstavu „2xŠMEJKAL“ v berounské městské galerii, na které představil nejen své obrazy a grafiky, ale také díla svého otce Jiřího.

Výstava potrvá do 14. dubna 2019.




| Vytisknout tiskovou zprávu Vytisknout tiskovou zprávu